כיצד נוצר ה- NLP ?

כלים טיפוליים

המוח הוא אשר יוצר טוב או רע, אומללות או אושר, עושר או עוני.

אדמונד ספנסר

ה – NLP החל להתפתח בארצות הברית באמצע שנות השישים. האבות המייסדים שלו היו: ריצ’רד בנדלר – מתמטיקאי, וג’ון גרינדר – בלשן. שניהם יחד ביקשו לפענח את סוד הצלחתם של מטפלים וגאוני תקשורת מוכשרים במיוחד. הם שאלו את עצמם, כיצד פועלים אנשים אלה?, מה מייחד את התקשורת שלהם?, האם יש דפוסי תקשורת מסוימים החוזרים על עצמם?.

בנדלר וגרינדר הניחו הנחת יסוד: אם אדם אחד יכול להצליח, משמעות הדבר שגם אחרים יכולים. מה שנותר הוא לבודד את מרכיבי התקשורת הייחודיים שלהם ולארגן אותם כך שאפשר יהיה להעבירם הלאה.

בתחילת שנות ה- 70 ערכו בנדלר וגרינדר מחקר משותף, הם דגמו וניתחו דפוסי עבודה ותקשורת של אנשים מובילים בתחומם:

ד”ר מילטון אריקסון – אבי ההיפנותרפיה המודרנית והטיפול קצר המועד.

וירג’יניה סאטיר –  עובדת סוציאלית ומטפלת משפחתית מבריקה.

ד”ר פריץ פרלס – אבי תורת הגשטלט.

ד”ר גרגורי בייטסון – אנתרופולוג וביולוג מפורסם.

בנדלר וגרינדר צילמו טיפולים, צפו בהם דרך מראה חד כיוונית, ראיינו מטופלים ושאלו את המטפלים עצמם שאלות רבות כדי להבין, מדוע הגיבו כפי שהגיבו. לאחר צפייה ממושכת בדרכי הטיפול והתקשורת שלהם, היה בידיהם “התמצית” של הכללים הראשונים של ה – NLP .

ההנחה שלהם הייתה: “תגיד לי מה אתה עושה, ואני אומר לך איך אתה עושה את זה”. זו בעצם מהות ה- NLP , אשר שואל איך אנחנו פועלים?, מה הם דפוסי ההתנהגות, ההרגשה והחשיבה שלנו?, מה נרצה לשמר, ומה נרצה לשנות ואיך?, איך נגדיר מטרה מוצלחת, ומה הם הדרכים שנוכל להגיע למטרה זו?.

NLP הוא ראשי תיבות של: Neuro Linguistic Programming  ובעברית נלפ – ניתוב לשוני פיזיולוגי.

Neuro – החלק הפיזיולוגי, הנוירולוגי, כל מה שקורה בגוף ובמוח. (קליטת השדרים    ממערכת החושים ותרגומם לחוויות)

Linguistic – החלק של השפה, המחשבות שלנו, התקשורת שלנו עם אחרים ועם עצמנו.  (האופן בו האדם בוחר להתנסח והשיח הפנימי הכולל תהליכי חשיבה)

Programming – החלק של “התכנות”, דפוסי התנהגות, הרגלים, דפוסי חשיבה ועוד. (החלק

 שמארגן את הניתוב העצבי N והלשוני L ובונה תכנית להשגת תוצאות ספציפיות ותכנון הדרכים להשגתם)

ה- NLP מהווה חיבור בין שלושה מדעים: נוירולוגיה, בלשנות ומדעי ההתנהגות. הוא מכיל אוסף גדול מאד של טכניקות המתאימות לטיפולים ייחודיים ולבעיות שונות. מאז שנות ה- 70 השתכלל ה-  NLP מאד ועדיין ממשיך להתפתח כיום הוא מהווה כלי עזר לא רק בתחום הטיפולי, אלא גם בתחום העסקי ובספורט. יתרונו הטיפולי של ה- NLP   בכך שהוא מאפשר לכל אדם להשיג גמישות התנהגותית ומחשבתית, ובעקבות כך גם הסתגלות קלה יותר למצבים רגשיים. ה- NLP מאפשר לפתור בעיות בזמן קצר, תוך הגדרת מטרה באופן ברור ושימוש בכוח הדמיון.

Share This