ילדים בעלי רגישות גבוהה – H.S.C

קראתי את שאלון האבחון לילדים בעלי רגישות גבוהה באתרך, ובני הצעיר עונה על רוב הקריטריונים האם יש דרכים להתגבר על זה, או שפשוט זוהי תכונה גנטית שאין לה פתרון ולכן חבל על המאמץ?

בננו בן ה- 4.5 רגיש מאד לבגדים, מושך המון בבגדים, זה מעורר בנו לעתים אי נעימות. הוא כשרוני במיוחד, עמוק ומתוחכם, קסם של ילד, רצינו להתייעץ איך לנהוג בו.

בתנו הקטנה נבהלת מכל רחש, היא ביישנית מאד וקשה לה להסתגל לשינויים. היא מפגינה אינטואיציה רבה, ממש קוראת את מחשבותינו, מה יש לה?

בננו מאד בררן באוכל, לא מוכן לטעום כל דבר, נעלב מהר ובוכה כשפוגעים בילדים אחרים. יחד עם זאת חכם ונבון, בוגר לגילו, האם הוא סתם רגיש מדי?

זהו מקבץ קצר ובהחלט לא ממצה של שאלות שמופנות אלי כמטפלת בילדים רגישים מאד, אני מבינה את הקושי של ההורים ומאד מעריכה את ההבנה שיש להם ילד שונה. התשובה הראשונית היא :”נכון יש לכם ילד שונה – ילד מיוחד, יתכן והוא ילד בעל רגישות גבוהה- Highly Sensitive Child.

רגישות גבוהה זוהי תכונה נייטרלית (טמפרמנט), תכונה תורשתית שמתגלה אצל כ- 15%- 20% מהילדים (בנים ובנות במספרים שווים). מבחינה פיזיולוגית אצל ילדים בעלי רגישות גבוהה מערכת העצבים שונה מאשר אצל ילדים שאינם רגישים מאד. זוהי מערכת שקולטת גירויים רבים מאד. גירויים חיצוניים כמו רעש,ריחות, אירוע חזותי או שמיעתי, טעמים וכדומה, וגירויים פנימיים כמו כאב, מצב רוח, מחשבות, חוסר נוחות פיזית וכדומה.

כבר מינקות  אפשר להבדיל ולראות תגובה קיצונית של תינוקות שמבחינים בכל טעם חדש, בכל שינוי טמפרטורה, נבהלים מרעשים, ובוכים לנוכח אור זוהר ומסנוור. יש מהם שגם רגישים מבחינה נפשית, וכשהם גדלים הם בוכים בקלות כאשר פוגעים בהם, הם יותר דאגנים, וגם כשהם שמחים ומאושרים העוצמות שלהם גבוהות עד שקשה להם לשאת זאת.

כדאי לדעת

לילדים רגישים מאד יש:
  1.  נטייה לשקוע בהרהורים עמוקים לפני שהם מגיבים ופועלים.
  2.  הם בוחנים בקפידה כל סיטואציה והסביבה חושבת שהם בישנים, פחדנים, רגישים מידי וכדומה.
  3.  בהתבגרותם הם ניחנים בטוב לב ומצפוניות גבוהה, אי צדק מאד מטריד אותם.
  4.  הם נולדו עם הנטייה להבחין בפרטים הקטנים בסביבתם, ולשקול לעומק כל דבר לפני שהם פועלים (מוחם מעבד מידע ביסודיות רבה יותר).
  5.  הם אמפטיים *פיקחים *אינטואיטיביים *יצירתיים *זהירים *ומצפוניים.
  6.  רגשותיהם עזים יותר – אהבה עזה, יראת כבוד שמחה וגם פחד, כעס ועצב.
  7.  הם מוצפים בקלות.
  8.  מתקשים כשיש שינויים בסביבתם
  9.  עלולים להיקלע למצב של התקפי זעם.
  10.  מושפעים יותר על ידי כאב, תרופות וסמים ממריצים
  11.  המערכת החיסונית שלהם מגיבה בעוצמה רבה יותר והם סובלים יותר מאלרגיות
  12.  הסביבה תופשת אותם כשונים, יוצאי דופן.

ילד רגיש מאוד

לכל ילד רגיש מאד יש את הייחודיות והמאפיינים שלו, ושום תיאור לא יתאים במדויק לכל ילד. כל אחד הוא שילוב של תכונות תורשתיות וחוויות שונות שצבר במהלך חייו ודרך גידולו. אי לכך יש חשיבות רבה לנו כהורים שמגדלים ילד בעל רגישות גבוהה, לדעת ולהכיר את התכונה, לקבל את ילדנו המיוחד כפי שהוא, כדי שהוא ואנחנו נוכל ברבות הימים להנות מהמתנות של תכונה זו. ההורים מהווים גורם חשוב שיקבע האם הרגישות הגבוהה תהיה יתרון או מקור לחרדה. בוגרים שהתוודעו לתכונה זו אצלם הגיבו: “הלוואי שהורי היו יודעים על תכונה זו כשגידלו אותי, או היו מבקשים עצה איך לגדל את הילד הרגיש שלהם” המוטו להורים כפי שאומרת ד”ר איליין ארון:  “אתם צריכים להסכים שיהיה לכם ילד מיוחד”

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר

Share This