שיטת  – Brain Gym® ‘תרגילי מוח’ ככלי טיפולי לקשב וריכוז

כלים טיפוליים

‘תרגילי מוח’ הוא כלי נוסף עבורי בטיפול בילדים ונוער בעלי רגישות גבוהה שהם גם מאותגרי קשב וריכוז, בעיקר למקור הנוירולוגי. זהו הייחוד שלי כמטפלת שנותנת מענה טיפולי לשני המקורות של הקושי בקשב והריכוז – רגשי ונוירולוגי.

כילדה עסקתי הרבה בתנועה ואפשר לומר “שמצב הצבירה” שלי היה גלגלונים, עמידות ידיים משחקי כדור ועוד… בבגרותי למדתי מחול והיית רקדנית מורה וכוריאוגרפית. העיסוק הזה חיבר אותי חזק מאד למשמעות המושג גוף – נפש והחיבור הזה הוביל אותי לעיסוק בטיפול דווקא בכלים לא קונבנציונאליים – דמיון מודרך, NLP ותרגילי מוח.

כמטפלת בילדים ונוער חשתי אינטואיטיבית שיש בה בתנועה יתרונות הרבה מעבר להנאה שבתנועה. ומתוך החיפוש התוודעתי לשיטת “תרגילי מוח”.

בדיעבד אני יכולה לומר שהתנועה הצילה אותי בשנות הלימודים בבי”ס, אם היום הייתי ניגשת לאבחון – בטוח הייתי מאובחנת עם הפרעת קשב וריכוז.

ד”ר פול דניסון – ממציא השיטה אמר: “התנועה היא השער ללמידה”

פעילותו התקינה של המוח מתפתחת באמצעות תנועה והדבר קריטי במיוחד בגילאים המוקדמים של הילדות. בגילאים אלה על הילד להיות בתנועה מתמדת – זהו האופן שבו הוא לומד את העולם, מכיר  אותו ומתנסה בו. החשוב מכל זהו האופן שדרכו מתבצעת ההתפתחות השלמה של כל תפקודי המוח  מכיוון שהלמידה מתרחשת בכל תא ותא בגוף ולא רק במוח.

בימינו רוב הילדים ובפרט הנוער לא מבלים מספיק זמן בתנועה בגלל המחשוב והטכנולוגיות הרבות סביבנו  שהן באופן טבעי גוזלות זמן תנועה ומשחק בחוץ. בד בבד עם התרחבות תהליך “ניוון תנועתי תרבותי” זה אנו עדים בעשורים האחרונים לכך שלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז הפכו לתופעות נפוצות ביותר וכיום אנחנו רואים יותר ויותר ילדים ונוער המאובחנים על טווח הקשת הזאת.

בהרבה מקרים השורש להפרעות אלו הוא חוסר השלמת ההתפתחות התנועתית, ולא באמת לקויות אורגניות. כלומר, כאשר המוח לא השלים את בניית “מפת התנועה” וההתמצאות המרחבית הדבר גורם לעיכוב השלמת התפתחותם המלאה של אחד או יותר מממדי המוח השונים וכן פוגע בפעולה המשולבת שלהם שנדרשת לתפקוד מיטבי של המוח. זאת הסיבה שאנו רואים ילדים ונוער רבים שמגיעים לבית ספר – מסגרת שדורשת מהם ריכוז לאורך זמן, יכולת לשבת בשקט, יכולת התמקדות קוגניטיבית ועוד.. והם לא מסוגלים לעמוד בדרישות הללו. כך ילדים ונוער מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, כאשר בעצם במקרים רבים הם פשוט עדיין לא השלימו את התפתחותם המוטורית.

מאד מצער להבחין שמרבית הילדים מאושרים ושמחים ומתפתחים באופן טבעי ותקין – עד שהם פוגשים בספסלי בית הספר במתכונת הקונבנציונאלית, ובמבוגרים (המערכת החינוכית) שמבקשים מהם לשבת בשקט במשך שעות רבות ולחזור שוב ושוב על אותן תנועות. מה שמצער בעובדה זו שבעקבות כך אנחנו רואים יותר ויותר ילדים ונוער מוגדרים עם לקויות והפרעות כאשר בעצם הם זקוקים עדיין לחופש תנועה בלתי מוגבל, לחופש פעולה וחקירה, לאפשרות להתלהב ולבטא את עצמם במשחק – אלה הם לא רק “צרכים ילדותיים” או חוסר בשלות מצידם אלה הם באמת צרכים פיזיולוגיים שבאמצעותם הם משלימים את ההתפתחות השלמה של הגוף ושל המוח.

מתוך ההבנה הזו יש בעולם יותר מ- 80 ארצות (ביניהם גם פינלנד שמערכת החינוך שלה נחשבת לטובה בעולם)  שבהן משולבים ‘תרגילי מוח’ במערכת הלימודים כשהם משמשים להכנת התלמידים ללמידה חדשה בתחילת היום. בנוסף כאשר התלמידים מאבדים ריכוז ומתנועעים בחוסר נוחות על הכסא עושה המורה לעתים הפסקה פעילה של ‘תרגילי מוח’ שמאפשרת לתלמידים התרעננות וארגון פנימי מחודש (RESTART) לצורך המשך הלמידה.

‘תרגילי המוח’ פועלים ב – 3 שדות של כיווני תנועה, שהם שלושת המימדים של המרחב (למעלה-למטה, קדימה-אחורה, ושמאל וימין). בתרגילי מוח יש תפריט של 26 תנועות מאורגנות בהתאמה ב 4 קבוצות: תרגילי אנרגיה, גישות העמקה, תרגילי הארכה, תרגילי חציית קו האמצע. 

תפריט התנועות של תרגילי המוח עוזרים בארגון מחדש של הפעילות המוחית שמאפשר לתלמיד שימוש בחלקי המוח שקודם לא היו זמינים לו. האפקטיביות של שימוש בתרגילי מוח היא כמו הצתת מנוע, העיקרון החשוב שעומד מאחוריהם הוא יצירת אינטגרציה ויצרת איזון של כל המערכות כדי לאפשר למידה או את הפעילויות היומיומיות.

Share This