איך לזהות את החוש המועדף לרכישת ידע

הפרעת קשב וריכוז

יתכן ואתם שומעים מילדכם עם הפרעת הקשב והריכוז שהוא מתלונן על קושי במקצוע מסוים, שברוב המקצועות הוא אינו מתקשה אבל, יש מקצוע כזה או אחר שהוא יותר מתקשה בו. אולי קשה לו להבין הסבר של מורה מסוימת ועם מורה אחרת אין לו בעיה בהבנה. יכול להיות שנוכחתם לדעת שבמקרים רבים כשמסבירים לילד בדרך מסוימת, קל לו להבין מאשר בדרך אחרת.

במאמר זה אציג בפניכם דרך קלה ופשוטה ליישום, בעזרתה תוכלו לזהות את הערוץ, כלומר את החוש העיקרי שבו משתמש ילדכם ללמידה. זיהוי אותו ערוץ יאפשר לכם ולמורים שלו להציע לו אסטרטגיית למידה המתאימה לו אישית וכך לקדם אותו באופן משמעותי.

לכל אחד מאיתנו יש חוש יותר דומיננטי מהחושים האחרים ולכל אחד יש דרך מועדפת לרכישה ולקליטת מידע. מחקרים מראים שהחושים שרוב האנשים משתמשים בהם כדי לקלוט מידע הם: ראיה, שמיעה ותחושה. אלו שהחוש הדומיננטי שלהם מתבטא בכל מה שקשור לראיה נקראים – ראיתיים, אלו שהחוש הדומיננטי שלהם קשור בשמיעה נקראים – שמיעתיים, ואנשים שחוש התחושה שלהם הוא הדומיננטי נקראים – תחישתיים. החוש לרכישת ידע איננו תמיד חד משמעי והוא יכול להתבטא בסוג של שילוב בין החושים. גם במקרה כזה אפשר לזהות העדפות שיכולות לעזור בתהליך קליטת מידע.

הדרך הקלה והפשוטה לזיהוי ההעדפה של ילדכם לרכוש ידע, סדר הפעולות:

התחילו בסיפור שאתם מספרים לילדכם על 3 בנים או 3 בנות, (לבן ספרו על 3 בנים לבת על 3 בנות). 1.אופק 2.איתי 3.יונתן.

1.אופק מעדיף בגדים בצבעים תואמים, אוהב לצייר, לצבוע, נהנה להסתכל על נופים, אוהב לראות שהחדר שלו מסודר ושם לב אם יש משהו שלא במקום, הוא חושב דרך תמונות.

2.איתי אוהב להאזין למוסיקה, לשיר, מנגן על כלי כלשהוא, אוהב להקשיב לסיפורים שמספרים לו, בזמן ההקשבה לסיפור משמיע קולות שקשורים בסיפור, הרבה פעמים הוא מרעיש, מדבר הרבה, ולעתים צועק כדי שישמעו אותו.

3.יונתן אוהב להיות בפעילות ומעדיף לחוש את הדברים ואת מה שהוא לומד. אוהב לטפס על עצים, לרוץ, לרכב על אופניים, לשחות, לא אוהב לישון הרבה זמן, משתתף בחוג כדורגל משחק עם חברים במשחקים פיזיים ובכלל אוהב את כל מה שמאפשר לו להיות בפעילות.

(אני ממליצה לכם להתאים את הדוגמאות בסיפור לגיל הילד/ה).

בשלב זה בקשו מילדכם לעשות רשימה של דברים שהוא אוהב לעשות, אמרו לו שאת הרשימה הוא יכול לכתוב או לצייר או לספר. ע”פ הבחירה שלו תוכלו לקבל רמז ראשוני על החוש המועדף שלו. כשהרשימה מוכנה שאלו אותו: “לפי הרשימה שלך, עם מי משלושת הילדים שבסיפור היה יכול להיות לך הכי כייף להתחבר”?. לפי תשובתו תוכלו לזהות את הערוץ, החוש המועדף עליו לקליטת מידע, כך תוכלו להציע לו אסטרטגיות למידה שיוכלו לקדם אותו באופן משמעותי.

אם ילדכם בחר ב – 1.אופק, אופק הוא ראייתי, הוא מעדיף לקרוא, ללמוד בעזרת טבלאות, תרשימי זרימה, דיאגרמות, איורים, להתבונן.

2.איתי הוא שמיעתי, הוא יעדיף ללמוד תוך כדי חזרה על החומר בקול רם, אפשר להצמיד את התוכן למנגינה מוכרת ולשיר את זה, להקליט את עצמו ולשמוע את ההקלטה מספר פעמים.

3.יונתן הוא תחישתי, הוא מעדיף ללמוד תוך כדי תנועה והתעסקות במשהו, למשל משחק עם כדור קטן, הוא מעדיף ללמוד לאחר פעילות ספורטיבית או מאמץ פיזי, הוא ירצה לכתוב את המידע שהוא צריך ללמוד הרבה פעמים.

מידע זה מתאים ליישום לילדים ובני נוער בכלל  ולבעלי הפרעת קשב וריכוז בפרט!

Share This