אנשים בעלי רגישות גבוהה – Highly Sensitive Person – H.S.P  

רגישות גבוהה

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות- האם אתם מרגישים לפעמים מוצפים, שהעולם מכניע אתכם? האם יש לכם עולם פנימי עשיר ועמוק (ולפעמים אתם מעדיפים לא לצאת ממנו)? האם אתם אינטואיטיביים מאד? האם אתם יצירתיים מאד? האם אתם מרגישים שיש בכם המון ושאינכם מגשימים את עצמכם? האם אתם חשים בדקויות שבדברים, ואנשים אחרים לא יודעים על מה אתם מדברים? האם אור חזק, רעש, המולה ואינטנסיביות מכבידים עליכם? האם כדי להיטען מחדש באנרגיות אתם צריכים להיות בשקט ולבד? האם אתם צריכים הרבה הפסקות במשך היום? האם חשוב לכם שעבודתכם תהיה משמעותית ובעלת תרומה? האם אתם מצפוניים מאד או רוחניים? האם משהוא לא מסתדר לכם מבחינה חברתית, ואתם מרגישים שונים?

לפני כמה שנים נתקלתי במקרה באינטרנט בשאלון הזה (כנראה שלא במקרה, כפי שאנחנו יודעים התת מודע החכם שלנו מוביל אותנו למקומות הנכונים). כשעניתי לעצמי את התשובות, להפתעתי, כולן היו חיוביות. ההמשך המרגיע לשאלות אלו היה: “הבשורה היא שאתם בסדר גמור!!! . בהמשך הוסבר על תכונת  “הרגישות גבוהה” -Highly Sensitive Person – מושג אותו טבעה לפני כעשרים שנה, הפסיכולוגית החוקרת ד”ר איליין ארון-(Elain Aron).

מידע זה הוביל לשינוי משמעותי בחיי והכניס לתוכם שקט ושלווה .נדמה היה גם כי הנפש שלי, שהייתה בחלקים מסוימים מסוכסכת עם עצמה, מצאה לעצמה רוגע. בהמשך הרחבתי את  ידיעותיי  בנושא מתוך רצון להכיר את עצמי, ואת התכונה הדומיננטית באישיותי, לעומק.  בנוסף, נפגשתי עם קהילת אנשים בעלי אותה התכונה, אנשים שמרגישים וחווים דברים דומים לי. המפגש תרם והעצים אף יותר את הרגשתי הטובה שכן סוף סוף יכולתי להשוות את עצמי לאנשים בעלי תכונה הדומה לשלי. לראשונה, חשתי כי אני יכולה  לקבל חלקים מסוימים בתוכי עמם נתקלתי בקושי לפני כן, בעיקר בגלל הרגשת השונות שליוותה אותי.

רקע תיאורטי

ד”ר איליין ארון, פסיכולוגית חוקרת ותרפיסטית מארצות הברית (ובעצמה בעלת התכונה H.S.P ) הגדירה לראשונה את התכונה של רגישות גבוהה וטבעה את המושגHighly Sensitive Person . ד”ר ארון צברה ניסיון של שנים בעבודתה כתרפיסטית עם הורים לילדים בעלי H.S.P ובמהלך השנים ראיינה הורים, מורים ואנשים בעלי רגישות גבוהה. לניסיונה תרמו גם התנסותה האישית כבעלת רגישות גבוהה וקשייה הרבים בגידול ילדה בעל הרגישות הגבוהה. כל זאת לפני שהתוודעה לתכונה זו.

לדבריה של ד”ר ארון,  אנשים  בעלי רגישות גבוהה הינם בעלי מערכת עצבים המאורגנת בצורה שונה מהרגיל.

לדבריה של ד”ר ארון, אין לבלבל את המושג של “רגישות גבוהה” עם המונח “רגישות יתר”. “רגישות יתר” הינו מונח בעייתי משום ש”יתר” מעיד על דבר אותו צריך לתקן או לווסת. אנשים בעלי רגישות גבוהה צריכים ידע וכלים על מנת שיוכלו להתמודד עם הרגישות ולא “לתקן” אותה. כמו כן, נוטים לערבב בין התכונה של רגישות גבוהה לבין תכונות כמו: רגשנות, פגיעות או חולשה. בפועל, רגישות גבוהה היא לא אף אחת מהן.

עובדות על רגישות גבוהה:

* רגישות גבוהה מתארת מערכת חישה מוגברת.

* לרוב, התכונה של רגישות גבוהה מועברת גנטית ואינה ניתנת לשינוי.

* 20% מהאוכלוסייה נולדים עם רגישות גבוהה.

* אדם בעל רגישות גבוהה, קולט מידע ודקויות ברמה מוגברת פי כמה מאדם שאינו מוגדר כבעל רגישות גבוהה. אדם זה קולט תחושות, רגשות, מצבי רוח, כעסים בלתי מבוטאים   של אנשים, מחשבות, ריחות, צבעים וכן פרטים רבים הסמויים מן העין וניואנסים דקים. תכונה זו   יכולה לשמש כלי נהדר אם יודעים כיצד להשתמש בה.

אנשים בעלי מערכת קולטנים מוגברת הינם לרוב בעלי תכונות מבורכות רבות המסייעות להם בחייהם. הם ניחנים באינטואיציה גבוהה, יכולת אבחנה בדקויות (העוזרת מאד במניעת טעויות עתידיות ובקבלת החלטות מושכלות ואיכותיות), תבונה, יצירתיות, עצמאות ומקוריות מחשבתית, עומק מחשבתי ורגשי (המקנה להם את היכולת להבין את עצמם ואת משמעות החיים), מצפון מפותח, חיבור חזק למוסיקה ולטבע וכישרונות אומנותיים. מדענים, פסיכולוגים, הוגים, מלחינים ויוצרים רבים שהשפיעו על ההיסטוריה, התאפיינו ברגישות גבוהה. הם ידעו לתעל את תכונה זו באופן נכון ולתרום לעולם מתוך רגישותם.

אנשים בעלי רגישות גבוהה נתקלים לעיתים תכופות בבעיה של “הצפה”. המערכת החושית קולטת כמות גדולה מאד של מידע בזמן יחסית קצר ומתקשה לעכלו ולעבדו. הליכה לקניון, מפגש אינטנסיבי עם אנשים, רעשים חזקים, מוסיקה קולנית ועבודה מרובת שעות יכולים להיות אירועים מציפים עבור אדם בעל רגישות גבוהה. עומס המידע מציף את המערכת וגורם לבלבול, אי שקט עצבנות, חרדה ויציאה מאיזון. שהייה לבד, שינה, קריאה, ציור, והליכה בטבע הם חלק מהדרכים המסייעות להם לחזור לאיזון.

בעיה נוספת שאנשים בעלי רגישות גבוהה צריכים להתמודד איתה מאופיינת כ- ‘ספיגה גבוהה’. לא רק שהמידע נקלט במערכת החושית, הוא גם נספג בה. אדם בעל רגישות גבוהה שניתקל ביום יום באדם מלא בכעס, פחד או חרדה, יספוג רגשות אלו באופן אוטומטי. כיוון שהתהליך אורך שניות, יתקשה האדם, בעל הרגישות הגבוהה, לזהות שהכעס אינו שלו. תוך דקות ספורות הוא יתחיל לחוש אי שקט, עצבנות ורצון לעזוב את המקום. ניסיונם המצטבר של אנשים בעלי רגישות גבוהה במצבים כאלו גורם להם להימנעות ממצבים מסוימים לרוב קשה להם להצביע על הסיבה המדויקת שבגללה הם נמנעים מכך.

בעיה נוספת בה נתקלים אנשים בעלי רגישות גבוהה היא האופן בו מתייחסת אליהם הסביבה. לרוב הסביבה תופסת את התנהגותם כהתחמקות, התנשאות, ביישנות, חולשה, פינוק או כל תיוג אחר אשר מוצא הסבר הגיוני לשאלה “למה הוא לא כמו כולם”. כל אדם בעל רגישות גבוהה שואל את עצמו פעמים רבות בחייו: “למה אני לא כמו כולם?” משום שהרגישות נתפסת לרוב כחולשה. המסר המרכזי המועבר לאנשים בעלי רגישות גבוהה הוא ש”משהוא לא בסדר איתך ואתה צריך להתגבר על זה”. ואכן רוב האנשים בעלי הרגישות הגבוהה (לדעתי בעיקר אלו שאינם מודעים לרגישותם הגבוהה) מנסים להיות “כמו כולם”, אך אינם מצליחים בכך לאורך זמן. הניסיון שלהם לפעול באופן שאינו מתאים ומתחשב במערכת שלהם, גובה מהם מחירים של: עייפות, תסכולים, אי הבנות, מחלות ולעיתים אף חרדות ודיכאון. התוצאות הללו מולידות תחושת כישלון, תסכולים, פגיעה בהערכה העצמית ובסופו של דבר הימנעות.

ישנה נטייה לבלבל בין התכונה של רגישות גבוהה לבין ADHD (הפרעות קשב וריכוז). לפעמים ישנן טעויות באבחון, ואנשים בעלי רגישות גבוהה מאובחנים כבעלי ADD ו ADHD. למרות הדמיון בסימפטומים ההבדלים הבולטים הם:

  1.  לאנשים בעלי ADHD יש זרימת דם רבה יותר להמיספרה השמאלית של המוח. לבעלי רגישות גבוהה יש זרימת דם רבה יותר להמיספרה הימנית.
  2. אנשים עםADD  או ADHD נוטים לפתח מערכת פחות פעילה של “עצור ובדוק”. בעלי רגישות גבוהה נוטים להיות בעלי מערכת חזקה של “עצור ובדוק” ולכן שכשהם נכנסים לסביבה חדשה, הם עוצרים, בלי לשים לב לכך, כדי להעריך האם בטוח עבורם להמשיך הלאה.
  3. לאנשים עם ADD יש חוסר בתפקוד “הוצאה לפועל” הולם הבא לידי ביטוי בתהליכי קבלת החלטות, התמקדות והרהור על תוצאות. בעלי רגישות גבוהה טובים במיומנויות אלו כשהם בסביבה רגועה.
  4. אנשים עם ADD יתקשו לארגן סדרי עדיפויות. אנשים בעלי רגישות גבוהה מארגנים היטב את סדרי העדיפויות.
  5. אנשים בעלי רגישות גבוהה יכולים לצאת מהסחת דעת אם המצב הכרחי לכך זמנית, למרות המאמץ והאנרגיה הנדרשים לשם כך. אנשים עם ADD יתקשו בכך מאוד. לפי ד”ר איליין ארון  המרכיב המהותי הוא בדיקת יכולת הריכוז במקום שקט.

אנו עדים כיום ובתקופה האחרונה להתפתחות ולקבלה של הגישה האלטרנטיבית (ברפואה, בטיפול נפשי, שימוש בתקשור, בעסקים ועוד). תשומת לב רבה ניתנת לקשר גוף-נפש תוך מתן דגש והקשבה לאינטואיציה ולמה שנובע ממנה. בחיפוש אחר תורות רוחניות, נוסעים צעירים ומבוגרים להודו. זהו עידן בו נולדים יותר ויותר ילדים בעלי רגישות גבוהה במיוחד וכישורים רוחניים טבעיים. מזה מספר עשורים אנו עדים לילדים, נוער ומבוגרים צעירים, בעלי חזון והבנה גבוהה במיוחד ביחס לכל תחומי החיים.

בשל רגישותם הגבוהה של ילדים אלו (שחלקם כבר בני מספר עשורים), הם נתקלים בקשיים הייחודיים להם: תחושת זרות ואי התאמה לעולם השונה מתפיסתם הפנימית, קושי להתאים למסגרות וקושי בהגשמה עצמית למרות כישרונם הרב. לעיתים מסיבות שונות הם מפתחים דיכאון ומחלות פיסיות.

חלק ניכר מילדים אלו מרגישים צורך עז לרפא ולהנהיג את קרוביהם ואת החברה בכללה ולא תמיד יודעים כיצד לעשות זאת. הפער הגדול בין ידיעתם הפנימית והאינטואיציה המפותחת שלהם לבין הקושי במימוש הידע הפנימי יכולים להוביל לתסכול עמוק, לייאוש, לתחושת כישלון ולוויתור פנימי על הסגולות הייחודיות איתם נולדו. ילדים אלו מכונים גם “ילדי אינדיגו” והצעירים שביניהם “ילדי הקריסטל” (המונחים האלו ניתנו להם כיוון שהם מתארים את צבעי ההילה ואת דפוסי האנרגיה שלהם).

ילדים אלו היו בכדור הארץ תמיד, רק שבעבר קראו להם מחוננים וגאונים – אם התמזל גורלם, או מוזרים, אם היה להם קצת פחות מזל. ילדים אלו חשים באופן מודע כבר בתקופת העוברות ובוודאי בתקופת הינקות באיזה שדות פיזיים, רגשיים ואנרגטיים הם מצויים. ומסיבות הישרדותיות בעיקרן הם מציינים לעצמם, כמו כולנו, מה מתוך המהות היודעת כל שלהם כדאי לבטא ומה עדיף להחניק או לצמצם. הם מזהים את הקודים האישיים והחברתיים לתוכם הם נולדים, ומה כדאי ומה לא כדאי לדעת ולבטא כדי להרוויח תשומת לב, אהדה, אישור חיובי וכו’ (לתחושתי, יתכן וישנו קשר לאוטיזם). לוויתור פנימי זה ישנם מחירים, כל וויתור ממשי על העצמיות מוריד משמחת החיים, ומי שזוכר היטב כל סטייה מהאמת הפנימית זה הגוף. הגוף אוגר רגשות של תסכול, כאב, עצב וכו’ ומתרגם אותו מיידית או ברבות השנים לכאבים ולמחלות.

ילדים רוחניים אלו זקוקים למישהו שיבין למהותם וייתן להם הדרכה שתואמת את תפישת עולמם הפנימית.

Share This